50 évnyi hagyomány: a 124 Spider története

2015-11-18
Comments off
164 Views

Az ikonikus modell különböző változataiból 1966 és 1985 között összesen 200 ezer darab készült. 19 éves pályafutása alatt Európában és az Egyesült Állomokban is hatalmas népszerűségre tett szert a kétüléses modell, melynek legendás nevét egy hamarosan bemutatkozó modell viszi tovább.

Fiat 124 történelem

A fiat 124 Spider 1966 novemberében, a Torinói Autószalonon mutatkozott be; fogadtatása rendkívül kedvező volt. Az azóta eltelt csaknem ötven év során a 124 Spider megőrizte ikonikus státuszát a gyűjtők és az autó iránt rajongó közönség körében egyaránt.

A Fiat 124 Spider először 1968-ban jelent meg az USA piacán. A roadstert ötfokozatú kézi sebességváltóval, 1438 cm3-es, két vezérműtengelyes motorral, négy tárcsafékkel szerelték fel, szériatartozék volt a szakaszos ablaktörlő és a kormányoszlopra illesztett lámpakapcsoló.

A Fiat középkategóriás szedánjából, a 124-esből fejlesztett 124 Spider hamisítatlan sportautó volt, amely rendkívül széles vásárlói rétegeket szólított meg. A Fiat a Pininfarina stúdiót, a márka régi partnerét, az olasz karosszériaépítő ipar legnagyobb, legelismertebb szereplőjét kérte fel a 124 Spider megtervezésére és megépítésére.

Az amerikai közönség rajongott a Spider arányaiért és visszafogott olasz formavilágáért. A vízálló vászontetőt a vezetőülésből, gyorsan és könnyedén le lehetett nyitni, mely üveg hátsó oldalablakaival kiváló kilátást biztosított.

A 124 Spider formaterve olyan népszerű volt, hogy a modell 19 éves pályafutása során egyszer sem szorult ráncfelvarrásra, és mindmáig a Pininfarina legnagyobb sikerei között tartják számon.

Nem egészen tíz évvel a modell észak-amerikai bevezetését követően a Fiat 124 Spider népszerűsége olyan magasra szárnyalt, hogy a Fiat 1975-től elkezdte kizárólag az USA piac számára gyártani a modellt, amit 1979-ben átkereszteltek Spider 2000-re; a név az új, 1995 cm3-es motorra utalt.

Történelem

1966 november – A Fiat 124 Spider bemutatkozik a Torinói Autószalonon.

1968 – Megérkezik az első Spider az Egyesült Államokba.

1975 – Kizárólagos forgalmazás az USA piacán, köszönhetően a rendkívüli sikereknek.

1979 – Spider 2000 névre átkeresztelve.

1981 – A Pininfarina átveszi a teljes gyártási folyamatot. Újraindul a modell európai forgalmazása.

1982 – A Fiat és a Pininfarina Spiderek gyártása összeért: a Fiat elkészítette a legutolsó Spider 2000-et, a Pininfarina pedig megkezdte saját változatának a gyártását. Ezt Észak-Amerikában Pininfarina Spider Azzurra, Európában Pininfarina Spidereuropa néven forgalmazták.

1985 – Véget ért a modell gyártása. Csaknem 200 000 darab Spider készült el, amelyek háromnegyede az Egyesült Államokban talált gazdára.

2015 november – Csaknem ötven év után visszatér a legendás típusnév, a Fiat 124 Spider a Los Angeles-i Autószalonon tartja világpremierjét.

Pininfarina Spider Azzurra 1982. The Fiat 124 Spider was sold as the Pininfarina Azzura from 1982-85. In the USA Azzurra Spiders were sold with 1756cc dohc engines, and in Europe a 1995cc engine was given to the Spider Europa.

1981 vége felé a Pininfarina átvette a modell teljes gyártását, és újraindult az európai forgalmazás. A Fiat és a Pininfarina Spiderek gyártása 1982-ben összeért: a Fiat elkészítette a legutolsó Spider 2000-et, a Pininfarina pedig megkezdte saját változatának a gyártását. Ezt Észak-Amerikában Pininfarina Spider Azzurra néven mutatták be, Európában Pininfarina Spidereuropaként forgalmazták. A Pininfarina Spider Azzurra alapfelszerelésként kínálta a bőrkárpitot, a sztereó kazettás rádiót, valamint a motoros ablakemelőket.

Csaknem 200 000 darab Spider után, 1985-ben véget ért a modell gyártása. Rendkívül hosszú, 19 éves pályafutásával a Fiat 124 Spider csaknem minden kortársát túlélte a sportautó-szegmensben, kivéve az Alfa Romeo Spidert.

Az Egyesült Államokban több mint 170 000 darab 124 Spider talált gazdára 1968 és 1985 között. A mai napig közel 8000 darab fut még a forgalomban.

A Fiat 124 Spider a 2015. évi Los Angeles-i Autószalonon tartja világpremierjét, felidézve a történelmi jelentőségű típusnevet, és egy vadonatúj generáció számára is elérhetővé téve az ikonikus olasz formatervezést és menetdinamikát.