Az ikonikus modell különböző változataiból 1966 és 1985 között összesen 200 ezer darab készült. 19 éves pályafutása alatt Európában és az Egyesült Állomokban is hatalmas népszerűségre tett szert a kétüléses modell, melynek legendás nevét egy hamarosan bemutatkozó modell viszi tovább.
Fiat 124 történelem
A fiat 124 Spider 1966 novemberében, a Torinói Autószalonon mutatkozott be; fogadtatása rendkívül kedvező volt. Az azóta eltelt csaknem ötven év során a 124 Spider megőrizte ikonikus státuszát a gyűjtők és az autó iránt rajongó közönség körében egyaránt.
A Fiat 124 Spider először 1968-ban jelent meg az USA piacán. A roadstert ötfokozatú kézi sebességváltóval, 1438 cm3-es, két vezérműtengelyes motorral, négy tárcsafékkel szerelték fel, szériatartozék volt a szakaszos ablaktörlő és a kormányoszlopra illesztett lámpakapcsoló.
A Fiat középkategóriás szedánjából, a 124-esből fejlesztett 124 Spider hamisítatlan sportautó volt, amely rendkívül széles vásárlói rétegeket szólított meg. A Fiat a Pininfarina stúdiót, a márka régi partnerét, az olasz karosszériaépítő ipar legnagyobb, legelismertebb szereplőjét kérte fel a 124 Spider megtervezésére és megépítésére.
Az amerikai közönség rajongott a Spider arányaiért és visszafogott olasz formavilágáért. A vízálló vászontetőt a vezetőülésből, gyorsan és könnyedén le lehetett nyitni, mely üveg hátsó oldalablakaival kiváló kilátást biztosított.
A 124 Spider formaterve olyan népszerű volt, hogy a modell 19 éves pályafutása során egyszer sem szorult ráncfelvarrásra, és mindmáig a Pininfarina legnagyobb sikerei között tartják számon.
Nem egészen tíz évvel a modell észak-amerikai bevezetését követően a Fiat 124 Spider népszerűsége olyan magasra szárnyalt, hogy a Fiat 1975-től elkezdte kizárólag az USA piac számára gyártani a modellt, amit 1979-ben átkereszteltek Spider 2000-re; a név az új, 1995 cm3-es motorra utalt.
Történelem
1966 november – A Fiat 124 Spider bemutatkozik a Torinói Autószalonon.
1968 – Megérkezik az első Spider az Egyesült Államokba.
1975 – Kizárólagos forgalmazás az USA piacán, köszönhetően a rendkívüli sikereknek.
1979 – Spider 2000 névre átkeresztelve.
1981 – A Pininfarina átveszi a teljes gyártási folyamatot. Újraindul a modell európai forgalmazása.
1982 – A Fiat és a Pininfarina Spiderek gyártása összeért: a Fiat elkészítette a legutolsó Spider 2000-et, a Pininfarina pedig megkezdte saját változatának a gyártását. Ezt Észak-Amerikában Pininfarina Spider Azzurra, Európában Pininfarina Spidereuropa néven forgalmazták.
1985 – Véget ért a modell gyártása. Csaknem 200 000 darab Spider készült el, amelyek háromnegyede az Egyesült Államokban talált gazdára.
2015 november – Csaknem ötven év után visszatér a legendás típusnév, a Fiat 124 Spider a Los Angeles-i Autószalonon tartja világpremierjét.
Pininfarina Spider Azzurra 1982. The Fiat 124 Spider was sold as the Pininfarina Azzura from 1982-85. In the USA Azzurra Spiders were sold with 1756cc dohc engines, and in Europe a 1995cc engine was given to the Spider Europa.
1981 vége felé a Pininfarina átvette a modell teljes gyártását, és újraindult az európai forgalmazás. A Fiat és a Pininfarina Spiderek gyártása 1982-ben összeért: a Fiat elkészítette a legutolsó Spider 2000-et, a Pininfarina pedig megkezdte saját változatának a gyártását. Ezt Észak-Amerikában Pininfarina Spider Azzurra néven mutatták be, Európában Pininfarina Spidereuropaként forgalmazták. A Pininfarina Spider Azzurra alapfelszerelésként kínálta a bőrkárpitot, a sztereó kazettás rádiót, valamint a motoros ablakemelőket.
Csaknem 200 000 darab Spider után, 1985-ben véget ért a modell gyártása. Rendkívül hosszú, 19 éves pályafutásával a Fiat 124 Spider csaknem minden kortársát túlélte a sportautó-szegmensben, kivéve az Alfa Romeo Spidert.
Az Egyesült Államokban több mint 170 000 darab 124 Spider talált gazdára 1968 és 1985 között. A mai napig közel 8000 darab fut még a forgalomban.
A Fiat 124 Spider a 2015. évi Los Angeles-i Autószalonon tartja világpremierjét, felidézve a történelmi jelentőségű típusnevet, és egy vadonatúj generáció számára is elérhetővé téve az ikonikus olasz formatervezést és menetdinamikát.