FRISS
Vettel 2020 végén elhagyja a Ferrarit (május 12, 2020 8:40 de.)
Hibrid hajtást kap a Lancia Ypsilon (március 9, 2020 8:51 de.)
Videó: az új Fiat 500 (március 4, 2020 6:57 du.)
Az új, tisztán elektromos Fiat 500 (március 4, 2020 5:39 du.)
Érkezik az új elektromos Fiat 500! (március 2, 2020 9:22 du.)

A Fiat-Chrysler első ötéves terve

2010-04-26
Comments off
838 Views

Luca di Montezemolo lemondásával Sergio Marchionnera hárult a feladat, hogy részletezze a Fiat-Chrysler csoport első ötéves tervét, melynek több problémát is meg kell oldania. A gazdaságilag stabil és kiváló eladási paraméterekkel bíró Fiat mellé a következő öt évben szeretnék felzárkóztatni a botladozó Alfa Romeo-t és a helyét kereső Lanciát, ugyanakkor oda kell figyeljenek luxusmárkáikra is, nehogy azok igyák meg a levét az átszervezésnek. A Marchionne által bemutatott tervek alapján egyértelmű, hogy Olaszországban a D szegmensig, a fölött pedig Amerikában folyik majd a fejlesztés – gyakorlatilag mindenki ott próbál maradandót alkotni, amihez a legjobban ért.

A konszern 2014-ben már 2,15 millió Fiatot, 350 ezer Alfa Romeot és 295 ezer Lanciát szeretne értékesíteni Európában, amihez 125 ezer Jeep csatlakozna. Ugyanakkor az amerikai piachoz visszafogottabb számokat rendeltek: 85 ezer Alfa Romeo és 20 ezer Fiat mellett a Chrysler és Dodge márkák felfuttatását tervezik. A tervek és számok után nézzük meg részletesen milyen modellek próbálják ezt megvalósítani!

Alfa Romeo

Az Alfa Romeo modellpalettájához jelentősen hozzányúlnak. A legnagyobb veszteség talán az utód nélkül búcsúzó GT lesz, aminek gyártását még az idén megszűntetik, de a Brera-Spider páros is csak egy évig lesz már kapható. Jelenleg csak a Spider 2013-as feltámasztására van terv, de az legalább – ha igazak a hírek – hátsókerék-hajtású lesz. A következő leköszönő modell a 159, amit 2012-ben nyugdíjaznak, helyét a 300C átdolgozott padlólemezére épülő Giulia veszi át, melyből szedán és kombi is készül. A Giulia-t árusítani fogják Amerikában is, ahogy a 2013-ban érkező ötajtós MiTo-t is. A Chrysler két terepjárót és egy SUV-ot fejleszt az Alfa Romeo-nak, remélhetőleg nem csak átcímkézett amerikai modelleket mutatnak majd be, hanem ízig-vérig új autókat. A motorpaletta a kisköbcentis MultiAir és MultiJet motorok mellett a Chrysler Pentastar V6-as erőforrásaival bővül, melyekből valószínűleg a Fiat PowerTrain közreműködésével készül igazi sportszív az Alfák számára.

Fiat

Bár a Fiat fog legkevésbé amerikanizálódni, a modellpaletta itt is ésszerűsítésre kerül. Eltűnik az Albea, a Croma, a Multipla, a Punto II, a Siena, a Seicento és az Ulysse, gyakorlatilag csak kisebb modelleket fog gyártani a Fiat, a nagyobb családi autó szerepét pedig a Doblóra osztják. A Panda felfrissítésére 2011-ben kerül sor. A Sedici 2012-ig marad, helyére egy átcímkézett Dodge, a Journey (vagy annak utóda) érkezik majd és még ebben az évben bemutatnak egy új típust, mely méretben a Panda és a Punto EVO közé kerül. Az Idea gyártása is két év múlva szűnik meg, de egy új öt- illetve hétszemélyes egyterű lesz a kínálatban. Az Európában sikeres Bravo 2013-ban kerül leváltásra, az új kompakt modellcsalád – melyben lesz kombi, négy-, illetve ötajtós változat is – a Giulietta által is használt padlólemezre épül. Egyébként ezt a platformot a Chrysler is fel fogja használni tömegmodellek gyártásához. Bemutatnak még egy új városi apróságot, ami valószínűleg a sokat emlegetett Topolino lesz. 2014-ig az 500-as, a Linea, a Punto EVO és a Qubo frissítésen esik át.

Ferrari

A Ferrari tömeggyártókat megszégyenítő ütemben fejleszt, a következő három évben összesen hat újdonságot dobnak piacra. Még az idén bemutatkozik a 458 Italia nyitott változata, a Spider, a teljes típusválaszték pedig 2013-tól, a Scuderia érkezésével lesz elérhető. Bár az 599 GTO-ról kiváló menetteljesítményének köszönhetően az Enzo utódaként beszélnek, 2012-ben bemutatják az F40, F50, Enzo vérvonal legújabb tagját, melyből csak néhány száz példány készül. A limitált példányszámú modell mellett lesz sorozatgyártású sportkocsi is, mely jelenleg az F152 kódnéven fut. A modellt az 599 alapjaira építik és az 575 Maranello utódaként tekinthetünk rá. A GranTurismo vonalat sem hanyagolja el a Ferrari, jövőre mutatják be lassan hét éve piacon lévő 612 Scaglietti utódját. Az F151 kódnevű modell lehet az első sorozatgyártású hibrid, melyet Maranelloban készítettek. A modellpaletta legkisebb tagja, a California is kap egy új modellváltozatot, melyről a nevén kívül – California M – szinte semmit sem lehet előre tudni.

Chrysler – Lancia

Egyik szemünk sír, a másik nevet. Voltak olyan hírek, hogy megszűnhet a Lancia, ami szerencsére nem következett be, azonban a Chryslerrel való szoros együttműködés eredményeképpen átcímkézett amerikai modelleket fognak árulni. Az Ypsilon kivételével a fejlesztések zöme is Amerikában folyik majd, ahelyett, hogy saját modellekkel nyűgöznék le a kontinens vásárlóközönségét, ahogy tették azt éveken át. A jelenlegi modellek sorban kifutnak: a Phedra idén, a Musa 2012-ben, a Delta 2013-ban köszön le. Az első újdonságok már jövőre a szalonokba kerülnek. A 300C utódja a Voyager alapokra épülő egyterűvel egyetemben megkapja a Lancia emblémát. 2012-től vezetik be az új közös kompakt modellcsaládot, rá egy évre pedig egy középkategóriás Lancia érkezik. Ezek a tengerentúlon a Neon és a Sebring utódai lesznek. 2013-ban mutatkozik be a Lancia hobbiterepjárója. Ahogy a bevezetőben azt már írtam, a Chrysler és a Dodge modellek inkább Amerikában, míg az olasz márkák Európában vitézkednek majd a vásárlók kegyeiért, ez alól csak a Jeep kivétel, mely a 2013-ig végbemenő modellpaletta átalakítás után csak a Wranglert, a Cherokeet, a Grand Cherokeet és a Compass helyére érkező szabadidőautót árusítja majd mindkét kontinensen.

Maserati

A jövőre nézve talán a Maseratinál a legegyszerűbb a helyzet, a Quattroporte és a GranTurismo frissítése törvényszerű, hisz jelenleg nincs is más modelljük. A közeljövőben azonban tervezik egy kisebb négyajtós modell piacra dobását is, melynek a németek uralta felső kategóriában kellene minél nagyobb részesedést szereznie.