Az Alfa Romeo a 156-os elkészítésével új korszakot nyitott történetében. A 155-ös utódjaként 1997-ben mutatják be. A nemzetközi sajtóvisszhang pozitív volt…
Az Alfa Romeo a 156-os elkészítésével új korszakot nyitott történetében. A 155-ös utódjaként 1997-ben mutatják be. A nemzetközi sajtóvisszhang pozitív volt, oly annyira, hogy 1998-ban elnyeri a megtisztelő Év autója címet és még további 35 különböző díjat. A 156-os volt az Alfa Romeo történetében az első modell, mely ebben az elismerésben részesült.
A régi időket idéző, nagyszerű autót Walter da Silva tervezte. Da Silva szakított a 155-ösre jellemző szögletes formákkal és a nagy elődök stílusjegyeit felhasználva rajzolta meg a 156-ost. Ötletes megoldás a hátsó ajtó ablakkeretébe rejtett kilincs, mellyel igazi kupénak néz ki a négyajtós limuzin. Bemutatása után az Alfa Romeo 155-ből jól ismert 1,6 , 1,8 és 2,0 literes Twin Spark valamint 2,5 literes, hathengeres benzinmotorral forgalmazták. A benzines erőforrások mellett a világszenzációnak számító, Common-Rail rendszerű 1,9 és 2,4 literes JTD motorokkal volt rendelhető az Alfa Romeo 156. Technikai újdonságainak és szemet gyönyörködtető formájának köszönhetően a 156-os jelentős részesedést ért el az adott szegmensben. Népszerűségét látva az Alfa Romeo többi modelljének is hasonló formatervet készített.
2001-ben mutatkozott be a kombi változat Sportwagon néven. Az Alfa Romeo a csomagtér befogadóképességét áldozta fel a szépség oltárán, de az eredmény önmagáért beszélt. Igazi sportos kombit készítettek. 2002-ben kisebb változtatásokon esik át az Alfa 156. A beltér átalakítása mellett jelentős módosítást a motorpalettában eszközöltek. A 2,0 JTS (Jet Thrust Stoichiometric) benzines, az 1,9 és 2,4 MJTD motorok hatalmas előrelépést jelentettek. Ugyanebben az évben érkezik a 156-os csúcsváltozata, a GTA. A karosszérián történt módosítások mellett az igazi csemege a 3,2 V6-os motor beépítése volt. A 250 lóerős motorral a GTA lenyűgöző menetteljesítményű sportmodell.
2003–ban a milánói cég modellfrissítési offenzívába kezdett, melynek keretén belül hozzányúltak a méltán népszerű 156-os formatervéhez is. Az átalakítás kényes feladatát Giugiaro kapta meg, melyet hibátlanul teljesített. A da Silva által megálmodott eredeti formatervben nem esett csorba és mégis egy új, még „Alfásabb” modellként született újjá a 156-os. Az új formatervet természetesen megkapta a 156 Sportwagon is. Az Alfa Romeo követte a trendet és a Sportwagon alapjaira építkezve elkészítette az összkerékhajtású Q4, és az emelt hasmagasságú Crosswagon változatokat.
A 156-os elévülhetetlen érdemeket szerzett az Alfa Romeo legújabb kori történetében. Utódja a 2005-ben bemutatott 159, mely az Alfa Romeo reményei szerint tovább öregbíti a cég hírnevét a középkategóriában.