FRISS
Vettel 2020 végén elhagyja a Ferrarit (május 12, 2020 8:40 de.)
Hibrid hajtást kap a Lancia Ypsilon (március 9, 2020 8:51 de.)
Videó: az új Fiat 500 (március 4, 2020 6:57 du.)
Az új, tisztán elektromos Fiat 500 (március 4, 2020 5:39 du.)
Érkezik az új elektromos Fiat 500! (március 2, 2020 9:22 du.)

Alfa Romeo 33

2006-07-18
Comments off
902 Views

Az Alfa Romeo új piaci szegmenst hódított meg az Alfasud révén, de a nyolcvanas évek elejére ez a modell már elavulttá vált. Helyét az 1983-ban bemutatott 33 vette át. Az Alfa Romeo 33 az Alfasudhoz hasonló műszaki tartalommal, de már egy modern, Pininfarina tervezte karosszériával jelent meg. Az Alfa Romeo 33 első példányai 1983 nyarán kerültek a szalonokba. A kizárólag ötajtós karosszériával gyártott Alfát ekkor még csak 1,3 illetve 1,5 literes benzines boxermotorokkal kínálták.

A 1351 cm3-es alapmotor az Alfasud-ból származott, szimpla karburátoros kivetelben 79, dupla karburátorral 86 lóerőt teljesített. Az 1490 cm3-es erőforrás szimpla, illetve dupla karburátorral 85, valamit 95 lóerős volt. Később ezekkel a motorokkal mutatkoznak be a Quadrifoglio változatok is. A 33 motorját hosszában építették be, ami a négy- vagy ötfokozatú váltón keresztül az első kerekeket hajtotta. A bemutató után nem sokkal (1983 utolsó negyedévében) kerül a szalonokba a kapcsolható összkerékhajtású modell. A Subaru által kifejlesztett hajtásláncot csak a nagyobb lökettérfogatú motorokhoz lehetett rendelni. 1984-ben mutatkozik be a 33-as Alfa kombi verziója, a Giardinetta, mely kizárólag összkerékhajtással volt megvásárolható. A 33 kétkörös fékrendszerrel készült, elöl tárcsa, hátul dob vagy tárcsaféket találunk. Futóműve elöl McPherson rendszerű, hátul hagyományos lengőkaros.

1987-ban kisebb ráncfelvarráson esik át a 33-as. Az alapmotor lökettérfogata 1351 cm3-re nő, megszűnik a 1,5 literes változat, helyét az új 1712 cm3-es motor veszi át (1988-tól injektorral készül). A motorpaletta nem csak átalakul, hanem ki is bővül, hisz ekkor mutatják be az új, 1,8 literes turbódízel motort, mely 74 lóerős volt. Az új, háromhengeres erőforrást a 2,4 literes, négyhengeres turbódízelből egy henger elhagyásával alakították ki. Érdekesség, hogy a kombi 33 elsőkerékhajtásos változatát ekkortól hívják SportWagonnak.

1990-ben az egész modellpaletta frissül. A tervezők a front-, illetve a far-rész mellett a belsőt is átalakítják. A 164-es mintájára megújuló 33 hátsó részen a kockalámpákat a kocsi teljes szélességében végighúzódó „csíklámpa” váltja le. A benzinmotorok teljesítménye az új hengerfej, a dízeleké az átalakított hűtőrendszer hatására nő meg. A karburátorral még 1,3 literesnek titulált erőforrást benzinbefecskendezővel már 1,4 literesnek hívják, és 90 lóerőt teljesít; az 1,7 literes motor 107 lóerős. Az új, katalizátorral gyártott 33-as Alfákból tehát teljesen eltűnnek  a karburátorok. 1991-ben debütál az Alfa Romeo 33 csúcsváltozata a Permanent 4. Az 1712 cm3-es motor 16 szelepes változata ebben már 137 lóerős. A Permanent 4 a menettulajdonságok javítása érdekében állandó összkerékhajtást kap. Az Alfa Romeo 33 1994-ig marad gyártásban, ez idő alatt több mint 122000 darabot gyártottak belőle; helyét a 145/146 veszi át.