FRISS
A Stelvio a leggyorsabb SUV a Zöld pokolban (október 2, 2017 8:39 de.)
Ferrari 250 GT SWB Breadvan a Hungaroringen (október 1, 2017 8:18 du.)
Ferrari 250 GT SWB Breadvan (1962) (október 1, 2017 7:47 du.)
Klasszikusok a Hungaroringen (október 1, 2017 7:01 du.)
Maserati 300S (1955) (október 1, 2017 6:33 du.)
Ferrari 250 GT Berlinetta (1962) (október 1, 2017 5:16 du.)

Alfa Romeo 4C

2013-03-25
Comments off
178 Views

Az Alfa Romeo 4C globális bevezetésével a márka visszatér a könnyű sportkupék világába. Erre a különleges pillanatra már régóta vártak a márka rajongói világszerte. Az exkluzív ‘Launch Edition’-t, a modell piaci bevezetésének alkalmából kibocsátott különkiadását, az Alfa Romeo kifejezetten nekik szánta: 400 darab, sorszámozott példány kerül forgalomba Európában, ehhez a különleges változathoz kifejlesztett egyedi tulajdonságokkal.

4C Launch Edition

A 83. Genfi Autószalonon tartott premierrel egy időben, 2013. március 5-től az Alfa Romeo elkezdte felvenni a megrendeléseket az új 4C ‘Launch Edition’ modellváltozatra, amelynek magyarországi bruttó vételára 17 millió forint. A limitált széria minden egyes vásárlója meghívást kap arra az exkluzív eseményre, ahol magas szintű vezetéstechnikai oktatásban részesülnek, hogy a lehető legteljesebb mértékben, maximális biztonság mellett aknázhassák ki az új autójukban rejlő képességeket.

Az új ’ Launch Edition’ kétféle színben (Carrara-fehér vagy Alfa-vörös) rendelhető. A speciális széria megkapja a szénszálas aerodinamikai csomagot (légterelő és külső tükörházak), a sötét színű, hátsó alumínium diffúzort, a sötét keretbe foglalt, Bi-LED fényszórókat, valamint elöl 18, hátul 19 colos keréktárcsákat, sötétített kivitelben. A sportos megjelenés még intenzívebb kihangsúlyozása érdekében a modell elülső légbeömlő nyílásokat, egyedi festésű féknyergeket, versenykipufogót, sport légszűrőt, valamint egyedi hangolású lengéscsillapítással és hátsó stabilizátorral szerelt felfüggesztés csomagot kap.

Az utastérben ugyanez a sportos hangulat fogad, olyan igényes részletekkel megtámogatva, mint a bőr-szövet sportülések, amelyek egyes részeit Alcantara borítja; vagy az alumíniumból készült betétek és sebességváltó kar; illetve a jellegzetes, sorszámozott szénszálas plakett. Amennyiben az ügyfél a vörös fényezést választja, az Alfa Romeo 4C Launch Edition kormányát, kézifékkarját, szőnyegeit, kilincseit és sportüléseit vörös öltések díszítik.

Az Alfa Romeo mérnökei által tervezett, és a Maserati modenai üzemében gyártott, új kompakt szupersportkocsi három nagy presztízsű díjat is elnyert: ‘AutoBild Formatervezési Díj’ (2011, Németország), ‘Tanulmányautók és Prototípusok Formatervezési Díj’ (2012, Olaszország) és ’2013. Legizgalmasabb Autója’ – ‘What Car?’ (2013, Nagy-Britannia). Az olasz márka ezzel a modellel tér vissza az Egyesült Államokba, felvezetve az Alfa Romeo globális növekedési tervét.

A 4C jelentése

A ‘4C’ betűszó a márka dicső múltjába kalauzol vissza, egyben átvezeti a jövőbe a márka fő értékeit: a technológiát és az érzelmeket. A 4C emlékezés az Alfa Romeo nagyszerű sporthagyományaira: a 8C és a 6C betűszavak az 1930-as és 40-es években olyan közúti és versenyautókat jelöltek, amelyeket a nagyteljesítményű nyolchengeres, illetve az innovatív hathengeres motorral szereltek fel. Az autó kialakításában és szerkezetében megvalósítja azt a célkitűzést, amely szerint tömeg/teljesítmény arányának a hamisítatlan szupersportkocsik körében elfogadott 4 kg/LE alá kell esnie; ráadásul ezt nem a motorteljesítmény szélsőséges fokozásával, hanem a tömeg párhuzamos csökkentésével éri el, ami maximális mozgékonyságot és kiemelkedő menetteljesítményeket eredményezett. Ennek érdekében az Alfa Romeo 4C a szupersportkocsik világából kölcsönzött, ultramodern technológiákat és anyagokat, a legújabb Alfa Romeo típusoknál bevált technológiákat pedig tökéletesített formában alkalmazta, hogy tovább erősítse sportos karakterét. Erre kiváló példa a teljesen alumínium szerkezetű, közvetlen befecskendezéses 1750 Turbo benzinmotor, a kifinomult Alfa TCT dupla száraz kuplungos sebességváltó, vagy az Alfa DNA programválasztó kapcsoló, a vadonatúj ’Race’ verseny-üzemmóddal.

Az Alfa Romeo Formatervezési Központban megalkotott 4C láttán azonnal a márka hagyományos, ikonikus modelljei jutnak a szemlélő eszébe: azok a típusok, amelyek meghatározták az Alfa Romeo történetét. Mindenekelőtt a méretek és a hajtáslánc elrendezése tekintetében különösen szembeötlő a hasonlóság a 33 Stradale modellel. A 4C formavilágának a fejlesztését a kezdetektől az az igény határozta meg, hogy még stílusosabbá, egyben műszakilag még tökéletesebbé tegyék a járművet, menetdinamikai és áramlástani szempontból egyaránt. Ennek érdekében az összes formai megoldást az autó legvégső küldetéséhez: a teljesítményhez optimalizáltak. Az autó fara lendületes ívben fogja közre a hátsó szélvédőn keresztül megtekinthető motort. Mindez a kerekek fölötti, markáns, erőteljes íveknek köszönhetően erőteljessé, nagyszerűvé teszi a hátsó traktust. Ezen az izmos hátsó szerkezeten kaptak helyet a kerek hátsó lámpatestek, valamint a köztes töltőlevegő-hűtőkhöz és a motorhoz friss levegőt szállító beömlőnyílások.

Az energiától feszülő far résztől és a két oldalsó légbeömlőtől indul ki az a két hosszanti, izmos vonal, amely a dinamikus oldalfalat szemlélve a lendület és a sebesség érzetét kelti bennünk. Az Alfa Romeo embléma mögött kirajzolódó két központi, masszív borda V-alakot formáz. Ezek a stíluselemek a két oldalsó légbeömlővel együtt rajzolják ki az a híres lóhere-formát, amely alapvetően meghatározza az Alfa Romeo profilját.

Az utastérben felhasznált anyagok egytől egyig a vezetési élmény fokozását szolgálják. Mindenekelőtt a középkonzol anyagául választott szénszálas műanyag tűnik fel: ezt teljesen szabadon hagyták, kihangsúlyozva a megoldás különlegességét, high-tech mivoltát és csekély tömegét.

Az ülések határozottan sportos üléshelyzetet tesznek lehetővé, elősegítve a vezető és az útfelület imént említett szimbiózisát; ugyanakkor megfelelő komfortot biztosítva az autó mindennapos használatához.

A műszerfal, amely kialakításában és a rajta elhelyezett funkciók kezelhetőségében egyaránt maximális egyszerűségre törekszik, a vezető-központú filozófia csúcsát testesíti meg, köszönhetően a digitális műszerezettségnek és a megfelelően megformált kormánykeréken elhelyezett sebességváltó kezelőszerveknek. Az erőteljes, lenyűgöző grafikákon keresztül tálalt információ révén a vezető mindig tökéletesen irányítása alatt tarthatja a járművet, anélkül, hogy – ebben az autóban teljesen felesleges és értelmetlen módon –bármi elvonná a figyelmét a feladattól. A pedálsor, illetve a vezető- és utasoldali lábtámaszok alumíniumból készültek; a műszerfal alatti terület díszének számító elemek a legapróbb részletekbe menően hangsúlyozzák ki az autó sportos karakterét.

Aerodinamika és technika

A két kagylóüléssel felszerelt autót igazán különlegessé teszi kategóriájában rendkívül kompakt mérete: hosszúsága csupán 399 centiméter, ugyanakkor a sportkocsi 200 cm széles, 118 cm magas, tengelytávja 238 cm. Ezek a paraméterek egyrészt kihangsúlyozzák a modell kompakt méreteit, másrészt még agilisabbá teszik viselkedését. Ráadásul a minden részletre kiterjedő tervezésnek köszönhetően az autó kivételesen áramvonalas is. Cz-értéke (leszorítóerő együttható) negatív, ami, akárcsak a versenyautóknál, nagy sebességnél fokozott stabilitást eredményez.

A motor minden Alfa Romeo szíve. Ebben az esetben a közvetlen benzinbefecskendezéses, 240 lóerős, négyhengeres 1750 Turbo benzinmotor garantálja a dinamikus autózást. A középmotoros Alfa Romeo 4C új, teljesen alumínium szerkezetű erőforrása egyedi, optimalizált szívó és kipufogórendszert kapott, amelyek a kis fordulatszámon mutatott robbanékony viselkedést és a rugalmas erőkifejtést egyaránt támogatják, a nyolc ellensúllyal felszerelt főtengely segítségével. Ezen felül az erőforrás élvonalbeli technológiai megoldásokat vonultat fel, a közvetlen üzemanyag-befecskendezéstől a szívó- és kipufogóoldali változó szelepvezérlésen át a forradalmi öblítés-szabályozó technológiáig, amely kiküszöböl minden turbólyukat. A motor kifejezetten nyomatékos; 350 Nm nyomatéki maximumának 80 százaléka már 1700/perc fordulatszámon elérhető.

A 1750 Turbo benzinmotorhoz csatlakozó Alfa TCT dupla szárazkuplungos automata sebességváltó kis tömegének és rendkívül rövid reakcióidejének köszönhetően valódi mérföldkő a kategóriában. A vezető szekvenciális üzemmódban, a kormánykerék mögött elhelyezett váltófülekkel működtetheti a sebességváltót. A Giulietta és MiTo modelleken már alkalmazott változataihoz képest az Alfa Romeo 4C TCT sebességváltója új generációs vezérlő szoftvert kapott, míg új ‘Launch Control’ (rajtautomatika) funkciója minden hajtásrendszert úgy hangol össze, hogy maximális gyorsítóképességet biztosíthasson. Emellett annak érdekében, hogy az autó mindig az útviszonyoknak és a vezetési stílusnak leginkább megfelelő, optimális teljesítményre legyen képes, az Alfa TCT sebességváltó optimalizált vezérlő programot kapott, amelyet összehangoltak az Alfa DNA programválasztóval, a fékrendszerrel, a motorvezérléssel és a menetstabilizáló elektronikával. Automata üzemmódban például az Alfa DNA aktuális állásától függően eltérő vezérlési mintát követ a sebességváltó.

Szilárd, mégis könnyű szerkezet

A nagyteljesítményű sportkocsik elengedhetetlen alkotóeleme a merev, erős, mégis könnyű vázszerkezet. Ezt az elvet alkalmazták az Alfa Romeo 4C megalkotásakor is: a mérnökök a rendkívül merev és ellenálló, ugyanakkor igen kis fajlagos tömegű anyagok ultramodern kombinációját válogatták össze. A monocoque típusú vázszerkezet teljes egészében szénszálas kompozitokból áll, amelyek a Forma 1-ből átvett, és kizárólag a legfejlettebb szupersportkocsiknál alkalmazott technológiával gyártottak, mindössze 65 kilogrammot nyom. Ennek a cellának a belsejében alakították ki a vezető és az utas helyét. A vázszerkezet és a tető első és hátsó nyúlványai teljes egészében alumíniumból készültek.

Ezen kívül az autó teljes karosszériája kis anyagsűrűségű, nagy szilárdságú kompozit anyagból készült. Ez az anyag igen könnyű (20 százalékkal könnyebb az acélnál), és ellenáll a korróziónak, miközben merevsége az acéléhoz mérhető, és meghaladja az alumíniumét.

Az ülések maguk szénszálas és üvegszálas anyagok keverékéből készültek. Rendkívül alacsony tömegük mellett a speciális anyag igen ellenállóvá teszi őket a fizikai erőhatásokkal szemben.

Mindezen megoldások eredményeként jelentősen csökkent a jármű össztömege (a saját tömeg csupán 895 kg), miközben a vázszerkezet kiváló torziós merevséggel és ellenálló-képességgel rendelkezik. A mérnökök a jármű tömegközéppontját is optimalizálták, ami fürgébbé, mozgékonyabbá, jobban vezethetővé teszi a modellt, a legtechnikásabb útszakaszokon is.

Az Alfa Romeo és Maserati márkák legkiválóbb technikai és szakmai ismereteit segítségül hívva született meg az Alfa Romeo 4C. A két márka közötti együttműködés arra irányult, hogy az Alfa Romeo tervező csapata a Maserati gyártólétesítményeit használhassa. A közös munka sikeréhez más olasz vállalatok – a nagyteljesítményű sportautók ágazatának nemzetközi hírű alkatrész-beszállítói – is hozzájárultak. Többek között ez is megkülönbözteti versenytársaitól az Alfa Romeót: az évszázados történetre visszatekintő márkát, amely a mai napig az olasz termékek egyik leghíresebb és legnépszerűbb nagykövete világszerte.