A Bertone által tervezett 4×4-es SUV modell Sportut néven vonult be az Alfa Romeo prototípusainak sorába. Ha két szóval kellene jellemezni a tanulmányt, azt mondhatnánk: a sportos megjelenés és a praktikum tökéletes egyensúlya. Miután Bertone megálmodta a Fiat alapjaira épülő Enduro-t, figyelme egy olyan terv felé kanyarodott el, mely átmenet a szabadidő-autók és a terepjárók között. Ennek szellemiségében született meg az első SUV (Sport Utility Vechicle) modell. Bertone az akkoriban igen népszerű Alfa Romeo 145-öt vette alapul tervei megvalósításához és egy minden ízében eredeti autót alkotott. Már a név is a modell sportos megjelenésére utal: „Sportut”, ami – a piedmonti dialektus szabad fordításában – „tökéletesen sportosat” jelent.
A modellt az 1997-es Genfi Autószalonon mutatták be, mint a SUV-ok első sorozatgyártásra szánt prototípusát. A Sportut gyakorlatilag mindenütt elboldogul, éppúgy használható városi utakon, mint terepen. Megnézve a Sportut elejét, látni, hogy valamennyi vonala a jellegzetes Alfa scudetto-tól indul ki. A modell erőteljes voltát csak még jobban hangsúlyozza magassága, és a kasztni piros színével erős kontrasztot adó ezüst lökhárító. A szemlélőnek első ránézésre feltűnik a motorháztetőről hosszan kinyúló, az irányjelzőnek is helyet adó visszapillantó tükör, mely jó kilátást biztosít a pilótának. A szintén ebben az évben debütáló 156-os Alfához hasonlóan, ennél a modellnél is a hátsó ajtó ablakkeretébe épített kilincset alkalmazták a tervezők. A modell koncepció voltára csak a hátsó buborékablak, valamint az érdekes megoldású fényszórók utalnak. Ezektől eltekintve a Sportut teljesen hagyományos, sorozatgyártásra alkalmas modell.
A motortérben egy 1970 cm3-es, 16 szelepes benzinmotor dolgozott, mely 6200-as percenkénti fordulatnál 150 lóerőt adott le. A modellbe egy ötsebességes manuális váltót építettek. A Sportut menetteljesítményéről nincsenek pontos adatok.