Kiváló eredményei ellenre csak négy csillagot kapott az 500X.
Az európai törésteszteket végrehajtó EuroNCAP gyakorlatilag eljutott odáig, hogy a végső eredményt az átlagember felé közvetítő jelölésrendszere nem ad korrekt információt a vizsgált autó valós biztonságáról. A probléma a szervezet pontozási rendszerével van, így előfordulhat, hogy a törésteszten gyengébben teljesítő, de elektronikus berendezésekkel telerakott modell ötcsillagos minősítést kap, míg az utasokat egy balesetben jobban védő autó csak négyet.
A konkrét példaként a Fiat 500X-t (is) lehet említeni, mely a legutóbbi EuroNCAP teszten annak ellenére kapott négy csillagot, hogy 86 százalékos eredményt ért el a passzív biztonsági teszten, 85 százalékot kapott a gyermekvédelemre, 74 százalékot a gyalogosvédelemre. Az utolsó csillag az aktív biztonsági felszerelésekért kapható részeredményen múlt, ez csak 64 százalék lett.
Összehasonlításképpen nézzük meg az ötcsillagos minősítést kapott Renault Espace értékeit: 82 – 89 – 70 – 80 Látható, hogy a jelentős különbséget, az aktív biztonsági berendezések – köztük a még sok esetben kiforratlan automata vészfék – adják, ne felejtsük el, hogy egy balesetnél elsősorban nem ezek védik meg az utasokat a sérülésektől.
Az EuroNCAP jelenlegi pontozási rendszere és az ebből generált, csillagokkal jelölt eredmény nem tükrözi az autók valós biztonsági szintjét. A vevőknek – ha biztosra akarnak menni – a részeredményeket böngészve kellene autót választaniuk, de akkor minek vannak a csillagok?