FRISS
Vettel 2020 végén elhagyja a Ferrarit (május 12, 2020 8:40 de.)
Hibrid hajtást kap a Lancia Ypsilon (március 9, 2020 8:51 de.)
Videó: az új Fiat 500 (március 4, 2020 6:57 du.)
Az új, tisztán elektromos Fiat 500 (március 4, 2020 5:39 du.)
Érkezik az új elektromos Fiat 500! (március 2, 2020 9:22 du.)

Fiat 500

2016-07-13
Comments off
2 059 Views

A Fiat 1957 nyarán mutatja be Nuova 500 néven. Elődje az ugyancsak 500-as típusszámot viselő Topolino, mely még orrmotoros, vízhűtéses konstrukció volt. A Nuova 500 formatervét Dante Giacosa, a Fiat gyári formatervezője vetette papírra. Az első 500-as még kétüléses modell volt, melynek ajtajai hátrafelé nyíltak, de a jellegzetes vászontető már itt is megjelent. Motorja 473 cm3-es, 13 lóerős, mely 85 km/órás végsebességre volt képes. Nem sokkal bemutatása után megjelent a négyüléses kivitel, amihez már több díszítőelem, köztük dísztárcsa és kétszínű kárpitozás is járt. Itt jelent meg a motorháztetőn a Nuova 500 felirat. További újdonság volt az erősebb (15 lóerő) motor, ami már 90 km/órás sebességre is képes. A négysebességes, aszinkron váltóban az egyes fokozat egyenes fogazatú áttételezést kapott, emiatt összetéveszthetetlen hangot hallatott.

A versenysikerek hatására 1958-ban dobják piacra a Nuova 500 Sport modellt. Eltűnik a vászontető és jellegzetes, piros oldalsó csíkozást kap a kisautó. Motorját felfúrják, így az már 21,5 lóerőt teljesített. Nevéhez méltóan képes volt a 105 km/óra elérésére is. A Sport változat motorja adta az alapját az 1960-ban debütáló Fiat 500 D típusnak. Igaz csak 17,5 lóerővel, de nyomatékosabb motorral került piacra. Jellegzetessége a szélvédőtől a B oszlopig húzódó vászontető. Az 500 D változatból 1960 és 65 között 640 000 példányt készítettek.

1965-ben következik az 500 F, amivel jelentős változásokon esik át az 500-as: az ajtók most már előrefelé nyílnak, a hátsó ülések feletti tető-rész pedig egyben volt a karosszériával. Eltűntek a díszlécek, a küszöb már nem szögletes, valamint a régi kilométeróra helyett új, plexiablakos került az 500 F-be. A féltengelyeket, a kuplungot és a differenciálművet megerősítették. Az F széria jellegzetessége, hogy ablakai nagyobbak az elődeinél. Ebben az időben kiadtak egy „luxusváltozatot” is Lusso néven. Az 500 L-en szemet gyönyörködtető krómozott csövekből készült díszítést találunk. Orrán kisméretű Fiat jel díszelgett. A beltér gazdagon kárpitozott, műszerfala jelentősen megváltozik. A jól megszokott kör alakú óra helyett fekvőt találunk benne.

Az 1972 és 1975 között készülő 500 R változat átmenet az 500 F és a 126-os Fiat között. A 126-os motorját kapta meg, mely itt csak 18 lóerőt tudott, de a váltó továbbra is szinkronizálatlan marad. Sajnos ebben a verzióban több jellegzetes elem is eltűnik az 500-asból: a fehér kormányt feketére cserélik, nincs küszöbdíszítés és megkapja az akkoriban hivatalos Fiat feliratot is a kör alakú embléma helyett.

Meg kell említeni az 1960 és 1977 között gyártott Fiat 500 Giardinera típust, ami egy kombi változat volt. Motorját fekve építették be, ezzel is növelték a csomagtartó méretét.

A Fiat 500-ból gyártásának húsz éve alatt összesen négymillió darab készült.

Címkék
,