FRISS
Visszatér a Forma–1-be az Alfa Romeo (november 29, 2017 1:54 du.)
A Stelvio a leggyorsabb SUV a Zöld pokolban (október 2, 2017 8:39 de.)
Ferrari 250 GT SWB Breadvan a Hungaroringen (október 1, 2017 8:18 du.)
Ferrari 250 GT SWB Breadvan (1962) (október 1, 2017 7:47 du.)
Klasszikusok a Hungaroringen (október 1, 2017 7:01 du.)
Maserati 300S (1955) (október 1, 2017 6:33 du.)

José Froilán González 1922-2013

2013-06-15
Comments off
187 Views

Június 15-én, 90 évesen elhunyt José Froilán González. Az argentin pilóta szerezte meg 1951-ben a Brit nagydíjon a Ferrari első Forma-1-es győzelmét. González a Forma-1-ben 26 futamgyőzelmet tudhat magáénak, utoljára 1960-ban, Argentínában állt rajthoz.

Az argentin pilóta Arrecifesben született 1922. október 5-én. Édesapja Chevrolet kereskedő volt a Buenos Airestől észak-nyugatra fekvő városban. González kissé duci gyerek volt, bár fiatal korában lelkesen sportolt és több számban is kimagaslóan teljesített (atlétika, úszás, mesterlövészet, kerékpározás), mégis igen kövér felnőtt vált belőle. Testalkatát tekintve a 122 kilós argentin nem volt Forma-1-es versenyző típus. Versenyző társai emiatt ráaggatták a Hájfej (Fat head, El Cabezon) gúnynevet.

Első futamaira 24 évesen, 1946-ban nevezett álnéven, mert szülei ellenezték, hogy autóversenyző legyen fiúkból. Mivel szép eredményeket ért el, így három év múlva szinte mindenét eladta, hogy megvehessen egy erősebb Maseratit, amit előtte Farina vezetett. Ezzel az autóval is jól szerepelt, így 1950-től beválogatták az Equipo Argentino csapatba, amit az argentin állam támogatott, így több, magasabb rangú európai versenyen is megmutathatta magát. Ezt a csapatot barátja, Juan Manuel Fangio vezette. Első versenyén Monacoban egyből a harmadik helyről indulhatott Farina és Fangio mögött. Sajnos a futamon nem tudott célba érni, mivel az első kanyarban belekeveredett egy tömegbalesetbe, így kénytelen volt feladni a versenyt.

1951 már szerencsésebb évnek bizonyult a sportoló életében. Az év elején egy privát Ferrarival Buenos Aires utcáin legyőzte a Fangio, Lang és Kling vezette Mercedeseket, amivel felhívta magára az olaszok, így Enzo Ferrari figyelmét, aki táviratban gratulált neki. Ezt követően a Reimsben megrendezett Francia Nagydíj előtt a Ferrari csapat igazgatója Nello Ugolini felhívta, hogy a Mille Miglián megsérült Dorino Serafini helyett tudná-e vezetni az egyik autójukat. Mint utóbb kiderült a felkérés Enzo Ferraritól érkezett. Későbbi interjúiban González elmondta, hogy el se hitte mi történik vele, hogy ő a „mezei pilóta” egy Ferrarit vezethet. Úgy érezte egy álomba csöppent, amikor be kellett mennie a gyárba, hogy méretet vegyenek róla.

Ezt követően Enzo Ferrari szerződést ajánlott neki a csapatánál. Így Silverstonba már a Ferrari hivatalos tagjaként érkezett, ahol miután megszerezte az első rajtkockát, a szombati versenyen elsőként ért célba honfitársa, Fangio Maseratija előtt. A pilótát a győzelem után hősként ünnepelték. Enzo Ferrari egy ferraris logóval díszített aranyórát adott neki, valamint állítólag ezután azon kevesek közé tartozott, aki bármikor bejelentés és kopogás nélkül bemehetett Ferrari irodájába. Ebben a szezonban az összesítésben a harmadik, 1954-ben pedig a második helyen végzett az argentin pilóta.

A versenyzési stílusáról csak Pampák Bikájaként emlegetett versenyző 1954-ben a család nyomására otthagyta a Forma-1-et, mivel abban az évben két komoly baleset is történt a versenyek során, az egyiken ő maga sérült meg. Ezt követően csak hazájában állt még párszor rajthoz.

2001-ben és 2011-ben, a győzelme 50 és 60 éves évfordulóján rendezett ünnepségen a Ferrari aktuális versenyzője (Schumacher majd Alonso) González egykori autójával tett tiszteletköröket a silverstoni pályán.