FRISS
Vettel 2020 végén elhagyja a Ferrarit (május 12, 2020 8:40 de.)
Hibrid hajtást kap a Lancia Ypsilon (március 9, 2020 8:51 de.)
Videó: az új Fiat 500 (március 4, 2020 6:57 du.)
Az új, tisztán elektromos Fiat 500 (március 4, 2020 5:39 du.)
Érkezik az új elektromos Fiat 500! (március 2, 2020 9:22 du.)

Lancia Thema

2006-07-24
Comments off
459 Views

A Lancia 1984-ben mutatja be legújabb zászlóshajóját, a Thema-t. Az autó kifejlesztése négy autógyártó összefogásának az eredménye, így született meg az Alfa Romeo 164-Fiat Croma-Lancia Thema-Saab 9000 „négyes”, melynek padlólemeze és bizonyos elemei teljesen megegyeznek egymással. A Lancia a Giugiaro tervezte, klasszikus négyajtós szedánnal tért vissza a felsőkategóriás autók piacára. A Thema magas alapfelszereltsége mellett a választható kiegészítők széles skáláját kínálta a vásárlóknak, megtalálható volt benne a légkondicionáló, a fűthető ülések, a bőrkárpitozás és az elektromos napfénytető is. A maga idejében az egyik legkényelmesebb és legtágasabb európai autónak tartották. A Croma-nál jobb összeszerelési minősége és galvanizált acél karosszériája kiemelte testvérmodelljei közül.

A Thema alapmotorja az 1995 cm3-es, soros, négyhengeres benzinmotor volt, mely 120 lóerőt teljesített. Ennek a nyolcszelepes motornak volt egy turbóval és intercoolerrel készült változata (165 LE) is. A modell egyetlen dízelváltozatába egy 2445 cm3-es motor került, a kereken 100 lóerős erőforrásra turbót és intercoolert szereltek. A Thema bevezetésekor a motorpaletta csúcsán a hathengeres, 2849 cm3-es benzinmotor (147 LE) állt. A motorok a Thema orrában, keresztbe lettek beépítve és az első kerekeket hajtották, a vásárlók ötsebességes manuális és háromsebességes automata váltó közül választhattak. Elöl és hátul egyaránt McPherson kerékfelfüggesztést alkalmaztak, kétkörös fékrendszerében szervo rásegítést és négy tárcsaféket találunk. Az ABS nem tartozott az alapfelszereltséghez, de rendelhető volt.

1986-ban új Thema változatok mutatkoznak be. Zagato és Pininfarina is elkészítette a Thema kombi változatát, melyek közül a cégvezetés az utóbbi mellett tette le voksát. A Thema Station Wagon néhány igen érdekes megoldással hívta fel magára a figyelmet. Az SW motorválasztéka megegyezett a lépcsőshátú változatéval. A modellpaletta másik végére érkezik a 8.32, melynek motorházteteje alatt a Ferraritól származó 2927 cm3-es, hengerenként négyszelepes V8-as dolgozott. A 215 lóerős Thema 8.32 nevét nyolchengeres, 32 szelepes motorjáról kapta. Az alapmodellhez képest Lancia Thema 8.32 átdolgozott külsőt, még több luxust felvonultató belsőt, spoilerezést, sportfutóművet és megerősített fékeket kapott. Még ugyanebben az évben mutatkozik be a Gazella. A Boneschi által tervezett háromajtós Thema nem került gyártásba. 1987-ben debütál a Thema limuzin változata, a 300 milliméterrel megnyújtott modell B-oszlopába egy extra oldalablak került beépítésre.

1988-ban kisebb ráncfelvarráson esik át a Thema. Az új modellek könnyen felismerhetőek az átdolgozott orr-részről. Műszakilag is felfrissül a Thema, hisz a négyhengeres benzinmotorok (kivéve az alap 2000-es modellt) most már 16 szeleppel készültek, megjelenik a hidraulikus kuplung, valamint elérhető volt az elektronikusan állítható felfüggesztés is. 1992-ben néhány, a külsőt érintő apró változatás mellett újra a motoroké a főszerep: a 2 literes motorok már változó geometriájú szívónyílással készülnek; a turbófeltöltős kétliteres már 205 lóerős; a 2,8 literes erőforrást az Alfa Romeo 3 literes V6-os motorja váltja, mely a szakemberek véleménye szerint a valaha gyártott legjobb hathengeresek egyike.

A Thema 1994-ig maradt gyártásban, helyét a Kappa veszi át.