FRISS
Vettel 2020 végén elhagyja a Ferrarit (május 12, 2020 8:40 de.)
Hibrid hajtást kap a Lancia Ypsilon (március 9, 2020 8:51 de.)
Videó: az új Fiat 500 (március 4, 2020 6:57 du.)
Az új, tisztán elektromos Fiat 500 (március 4, 2020 5:39 du.)
Érkezik az új elektromos Fiat 500! (március 2, 2020 9:22 du.)

Lancia Y10

2006-07-24
Comments off
809 Views

A Lancia 1985-ben mutatta be a Fiat Tervezőgárdája által megálmodott városi kisautóját, az Y10-t. A Genfben debütáló mini volt az első autó, melybe az új fejlesztésű FIRE (Full Integrated Robotized Engine) motor került. Első felfüggesztése a Fiat Pandából származott, de hátul már a Lancia új, “Omega” rendszere dolgozott. Az Y10 kezdetben az új, 999 cm3-es FIRE (45 LE) motorral, a Fiat 1049 cm3-es négyhengeresével (55 LE), valamint ennek turbófeltöltővel és intercoolerrel is felszerelt változatával (85 LE) volt rendelhető. Ez utóbbi motorral szerelt Y10 Európa legkisebb turbófeltöltős autója volt abban az időben. A kizárólag háromajtós karosszériával készülő modell hátsó ajtaja a fényezés színétől függetlenül mindig fekete volt. Az Y10 légellenállási tényezője 0.31 volt, mely kategóriájában igen jó eredménynek bizonyult.

A kisméretű Lanciát drágábban adták, mint közvetlen vetélytársait, de magas felszereltsége miatt ez indokolt lépés volt a gyártó részéről. Az Y10-re méretétől függetlenül joggal mondhatjuk, hogy luxusautó. Az alapfelszereltség és az extrák között klímát, elektromos első ablakemelőt, elektromosan mozgatható hátsó ablakokat, fűthető hátsó szélvédőt és központi zárat találunk.

1986-ban, a Torinói Autókiállításon mutatkozik be az Y10 4WD. Az autóba épített kapcsolható összkerékhajtást egy elektro-pneumatikus rendszer vezérelte, a motortérben pedig a 999 cm3-es FIRE motor immár 50 lóerős változata dolgozik. 1989-ben a teljes modellpaletta megújult. A legfőbb változtatások között kell megemlíteni az új CVT váltómű és az 1108 cm3-es befecskendezéses FIRE motor (57 LE) megjelenését, valamint az 1, 3 literes, hengerenkénti befecskendezéses sohc motort (78 LE), mely a turbós motort felváltva a GTie erőforrása lett. A hátsó felfüggesztés és az első fékek is módosításon esnek át. Számos további részlet változik meg ekkor az Y10-n: megjelenik az Alcantara kárpit, új a hűtőrács, változtatható lett a kormány és új a klíma is.

1989-ben a Lancia is bemutatja környezetbarát városi autóját, az Y10 Elettrica-t. Az autót egy 14 kW teljesítményű villanymotor hajtotta, mely az energiát nikkel-kadmium akkumulátorokból kapta. A 90 darab energiatárolót a motortérben és az utastérben helyezték el, így az Elettrica egy együléses modell volt. A erőátvitelről a benzines változat ötsebességes váltója gondoskodott. Az akkumulátorok súlya elérte a 340 kg-t, ezért az Y10 Elettrica plexiüvegeket és alumínium karosszériaelemeket kapott, így a súlyát 880 kg-ra tudták redukálni.

1992-ben mutatkozik be a harmadik sorozat. A belső térben teljesen új a műszerfal és a műszeregység, valamint a kárpitok, hogy csak a legfontosabbakat említsem. A 999 cm3-es FIRE motort egy 1108 cm3-es váltja fel. Az Y10 új hátsó lámpacsoportot és oldalsó tükröket, szélesebb kerekeket, új hűtőrácsot kap, de áthelyezték a hátsó rendszámtáblát is. A rendelhető extrafelszereltségek között megjelenik a fényszórómosó és az állítható fényszóró. A Lancia Y10 gyártása 1996-ban fejeződik be.

Címkék
,