A Fiat 1964 és 1973 között gyártotta a rendkívül sikeres 850-es típusjelzésű kisautóját, mely több változatban is kapható volt. A 850-es tervezésénél a hallatlan népszerű 600-as műszaki alapjaihoz nyúltak vissza.
A Fiat 1964 és 1973 között gyártotta a rendkívül sikeres 850-es típusjelzésű kisautóját, mely több változatban is kapható volt. A 850-es tervezésénél a hallatlan népszerű 600-as műszaki alapjaihoz nyúltak vissza. A 600-as tervezési projekt kódszáma 100 volt, a 850-esnél ezt egy G betűvel egészítették ki, amely a Grande szóra utalt. A 100G jelzés később megjelenik a sorozatgyártott 850-es Fiatok azonosítójában, ezzel is jelezvén azok eredetét. A Grande jelző nem véletlen, hisz a 600-asnál jóval nagyobb méretű lett a Fiat 850, ennek megfelelően nagyobb lett a beltere és nagyobb hengerűrtartalmú motort kapott. A 850-esben kényelmesen elfért egy család és a csomagoknak is maradt elég hely a csomagtérben.
Tipikus farmotoros kisautó volt: hátul a motor és a váltó, elöl a kormánymű. A 843 cm3-es motor a „Normale” változatban 34, a „Super” változatban 37 lóerőt teljesített. Ezen változatok végsebessége körülbelül 125 km/óra volt. A 850-esből készült „Familiare” változat is, amely gyakorlatilag egy 7 személyes kisbusz volt. A 850-es sikerét mutatja, hogy a gyári modelleken kívül olyan neves stúdiók is készítettek kisszériás változatokat, mint a Moretti, a Lombardi vagy a Vignale.
1965 tavaszán, a Genfi Autószalonon mutatkozik be a 850 Spider és a 850 Coupe. A Spider formatervét Giorgetto Giugiaro készítette. A 27 éves Giugiaro ekkor még a Bertone stúdió alkalmazásában állt és ez volt az első általa tervezett autó, mely sorozatgyártásba került. A Spider a gazdasági válság ellenére hatalmas siker lett mind Európában, mind a Tengerentúlon, ezért a termelést napi 100 darab fölé kellett emelni. Bertone a sikereket látván még abban az évben bemutatta a Spider CL (Convertible Lusso) modellt, melyhez akár műanyag tetőt is kérhetett a vevő. A sportos megjelenéshez természetesen nagyobb teljesítmény is járt. A 843 cm3-es motor a Spiderben 49, a Coupe-ban 47 lóerőre izmosodott, így előbbi 145 km/óra, utóbbi 135 km/óra elérésére is képes volt. Meg kell jegyeznünk, hogy az amerikai piacra készült Fiat 850-esekbe csak 817 cm3-es motort építettek, hogy eleget tegyenek a környezetvédelmi előírásoknak.
1968-ban mutatkozik be a 850 Special, a 850 Berlina átdolgozott változata. A 850 Special jelentős újításokat mondhatott magáénak, melybe beletartozott a 47 lóerős motor, az első tárcsafék, a sportkormány és a jobb kárpitozás. Mivel a Special teljesítménye nőtt az alapmodellhez képest, a Fiat tervezői úgy gondolták, hogy a sportváltozatok – a Spider és a Coupe – teljesítményét is növelni kell, ezért azokba egy új 903 cm3-es, 52 lóerős motor került. Innentől kezdve mindkét modell neve előtt megjelenik a Sport jelző. A Sport Spider és a Sport Coupe műszerfalán kerek órákkal, sportülésekkel, sportkormánnyal és tárcsafékekkel került forgalomba. A Sport modelleken megváltozott a fényszóró, az irányjelző lekerült a lökhárító alá. A Sport Spider csukott karosszériás változata is 1968-ban debütált, ez volt a 850 Racer, melyből mindössze 1512 példány készült. A 850 Coupe 1971-ig, a Berlina 1972-ig, a Spider pedig 1973-ig maradt gyártásban. Összesen 2,3 millió 850-es Fiat készült az évek alatt.