FRISS
Vettel 2020 végén elhagyja a Ferrarit (május 12, 2020 8:40 de.)
Hibrid hajtást kap a Lancia Ypsilon (március 9, 2020 8:51 de.)
Videó: az új Fiat 500 (március 4, 2020 6:57 du.)
Az új, tisztán elektromos Fiat 500 (március 4, 2020 5:39 du.)
Érkezik az új elektromos Fiat 500! (március 2, 2020 9:22 du.)

Fiat Uno

2006-07-02
Comments off
627 Views

1983 januárjában a Fiat történetének legnagyobb befektetése eredményeképpen született meg az Uno. A fejlesztésekre 1000 milliárd lírát költöttek, melynek célja a 127-es Fiat utódjának megalkotása volt.

1983 januárjában a Fiat történetének legnagyobb befektetése eredményeképpen született meg az Uno. A fejlesztésekre 1000 milliárd lírát költöttek, melynek célja a 127-es Fiat utódjának megalkotása volt. Megérte a hatalmas beruházás, hisz az Uno hatalmas közönségsikert aratott. A Fiat Uno bemutatásának évében elnyerte az Év autója címet. Érdekesség, hogy elődje, a Fiat 127-es is megkapta ezt az elismerést 1972-ben. Az Uno tehát tovább öregbítette a Fiat hírnevét a kisautók világában.

Közönségsikere sem volt véletlen, hisz a kisautó formatervét nem más, mint Giorgio Giugiaro vetette papírra. Az Uno a nyolcvanas évekre jellemző szögletes karosszériával készült, légellenállása 0,34 Cw, mely jó eredménynek számított abban az időben. A három és ötajtós változatban készülő modellt eleinte háromféle erőforrással gyártották. A legkisebb lökettérfogatú motor 903 cm3-es volt és 45 lóerőt teljesített. Rendelhető volt még 1,1 literes, 55 lóerős valamint 1,3 literes 70 lóerős motorral is.

1985-ben dobták piacra az Uno sportváltozatát a Turbo i.e.-t, melyet egy 1299 cm3-es, turbómotor hajtott. A 105 lóerős Uno Turbo i.e. az erősebb motor mellett sportfutóművet is kapott, mely stabilabbá tette az agresszív kisautót.

A Fiat Unot 1989-ig gyártották ebben a formában. Ez idő alatt több új motor is bemutatkozott az Unoban. Az 1,0 és 1,5 literes benzines, valamint az 1,7 dízel és az 1,3 turbó dízel. Az Uno rengeteg típusváltozatban készült. Egyes modellekben széria felszerelés volt a napfénytető, az elektromos ablakemelő, a központizár, a színre fújt lökhárító és tükör.

1990-ben modellfrissítésen esett át, de jellegzetes formái megmaradtak. Megújultak a fényszórók, új hűtőmaszkot kapott és áramvonalasabb lett a motorháztető is. A beltér is átalakult: új a műszerfal és az ülések kialakítása is.

1993 őszén mutatkozik be a Punto, melyet az Uno utódjának szánnak. (Később a Punto is Év autója lesz.)

A Fiat Unot Olaszországban 1995-ig gyártják. Ezidáig több mint 6 millió gördült le a futószalagokról. Népszerűségét jól mutatja, hogy Lengyelországban és Brazíliában tovább gyártották.

Címkék
,